مركز تعميرات تخصصي سخت افزار
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 9
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 1343
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس


نكات مهم در نگهداري از ويدئو پروژكتور

نخستين اصل در نگهداري از ويدئو پروژكتور انتخاب صحيح موقعيت پروژكتوراست. پروژكتور حداقل ۶۰ سانتي متر فضاي خالي در اطراف براي تهويه ي هواي نياز دارد. عدم رعايت اين اصل از تهويه هواي گرم دستگاه جلوگيري كرده و به آن آسيب خواهد زد. نكته شاين ذكر ديگر در اين باره توجه به دماي اتاقي است كه ويدئو پروژكتور در آن قرار دارد. اين دما مي بايست بالاتر از ۴ درجه ي سانتي گراد يا پايين تر از ۳۰ درجه ي سانتي گراد باشد. در صورت نصب پروژكتور بر روي سقف از عدم نزديكي آن به دريچه هاي حرارتي يا دستگاههاي تهويه مطبوع مطمئن گرديد. در زمان نصب پروژكتور به منظور حفظ اصول تعمير و نگهداري از ويدئو پروژكتور پاناسونيك به نكات زير نيز توجه كنيد:

  • عدم استفاده از ويدئو پروژكتور در اتاق هاي پر از دود (دود شانس آسيب ديدن اپتيك هاي پروژكتور را به شدت افزايش مي دهد).
  • عدم استفاده از پروژكتور در مكان هاي با رطوبت بالا (رطوبت بالا به تصوير صفحه ي نمايش آسيب مي رساند).
  • گردگيري پروژكتور و عدم استفاده از پروژكتور گردو خاك گرفته. (جهت پيشگيري از گردو خاك گرفتن پروژكتور بهتر است در هنگام نظافت كلاس ها، سالن ها و مكان هايي كه ويدئو پروژكتور در آن ها نصب شده است از وسايلي استفاده شود كه گرد و خاك توليد نمي كنند)

دومين اصل در نگهداري از ويدئو پروژكتور رعايت استانداردهاي لازم در زمان تميز كردن لنز اين دستگاه است. لنز اين دستگاه بايد ماهانه يكبار تميز شود تا تصاوير ارسالي با كيفيتي در حد مطلوب از پروژكتور ارسال شود. براي اين كار بهتر است از يك پارچه ي نرم، خشك و بدون پرز نياز استفاده كنيد. از الكل ايزوپروپيل هم مي توانيد براي تميز كردن لنز استفاده كنيد. توجه كنيد كه در پاك كردن لنز ويدئو پروژكتور نبايد از ساير پاك كننده ها، حلال ها يا مواد شوينده ي قوي استفاده نماييد. زيرا اين كار به لنز دستگاه آسيب مي رساند. ساير نكات مرتبط با اين بخش عبارتند از:

  • از دستمال كاغذي استفاده نكنيد. (به دليل وجود فيبرهاي سخت در دستمال كاغذي، لنز ويدئو پروژكتور آسيب خواهد ديد).
  • از استفاده از مقدار زياد پاك كننده ي لنز خودداري كنيد.
  • پاك كننده ي لنز را مستقيم بر روي لنز استفاده نكنيد (در صورت نياز به پاك كننده ابتدا مقداري از ماده ي پاك كننده را روي پارچه ريخته، و سپس پارچه را به آرامي بر روي لنز ماليده و به صورت دايره اي شكل حركت دهيد. اگر پس از فرآينده تميز كردن لنز از پروژكتور استفاده نخواهيد كرد حتماً درب لنز را ببنديد).

سومين اصل در نگهداري از ويدئو پروژكتور توجه به لامپ ويدئو پروژكتور است. لامپ ويدئو پروژكتور يكي از گران قيمت ترين قطعات اين دستگاه است. اين قطعه تنها بخشي است كه احتمالاً كاربر در زمان استفاده از ويدئو پروژكتور (در دراز مدت) ناچار است كه بارها نسبت به تعويض آن اقدام كند. براي افزايش عمر لامپ پروژكتور بهتر است پس از استفاده از پروژكتور و خاموش شدن لامپ آن، از كشيدن دو شاخه دستگاه از پريز برق خودداري كنيد. زيرا دستگاه براي خنك سازي خود و لامپ موجود در آن نياز به فن هاي خود دارد.

بديهي است كه فن هاي دستگاه نيز نياز به انرژي برق دارند. بنابراين مي بايست با اتمام كارف دو شاخه دستگاه در برق بماند تا انرژي مورد نياز فن ها جهت خنك سازي دستگاه تأمين شود. در غير اينصورت لامپ ويدئو پروژكتور به مدت طولاني داغ باقي خواهد ماند. داغي بيش از حد لامپ در بعضي موارد حتي باعث سوختن ناگهاني لامپ ميگردد. رعايت اين نكته در نگهداري از ويدئو پروژكتور و افزايش عمر مفيد آن بسيار ضروري است. راهكارهاي ديگر جهت افزايش عمر لامپ پروژكتور عبارتند از:

  • استفاده از حالت اكو دستگاه. در اين وضعيت لامپ با ميزان نور كمتر و به مدت بيشتري كار خواهد كرد. (البته كيفيت تصوير ارسالي كاهش فاحشي خواهد يافت كه جبران آن با تاريك سازي محيط امكان پذير خواهد بود)
  • عدم جابجايي ويدئو پروژكتور در هنگام داغ بودن (به دليل احتمال بالاي شكنندگي رشته هاي آن)
  • خودداري از روشن خاموش كردن هاي مداوم دستگاه. (انجام اين كار به صورت متوالي مي تواند به رشته هاي لامپ آسيب برساند.)

آخرين اصل در نگهداري از ويدئو پروژكتور پاناسونيك و افزايش عمر مفيد آن تميز كردن فيلترها در زمان مشخص است. تشخيص اين زمان به طرق متعددي امكان پذير است. براي مثال برخي دستگاه ها خود چراغي دارند كه فرارسيدن اين زمان را به كاربر اعلام مي كنند. نشانه هاي زير نيز حاكي از فرارسيدن زمان تعويض فيلترهاي ويدئو پروژكتور  است:

  • چراغ LED ويدئو پروژكتور با رنگ نارنجي در حال هشدار و چشمك زدن است. (داغي بيش از حد دستگاه)
  • چراغ LED ويدئو پروژكتور با رنگ قرمز در حال هشدار و چشمك زدن است. (وجود اشكالاتي در فن خنك كندده يا سنسور دما)
  • چراغ LED ويدئو پروژكتور با رنگ قرمز ثابت شده است. (داغي بيش از حد پروژكتور و احتمال خاموشي آن به صورت خودكار)
  • وجود گرد و خاك در هواي خروجي از فن
  • تيرگي تصوير ارسال شده از ويدئو پروژكتور

اصل نهايي در نگهداري از ويدئو پروژكتور آگاهي از نحوه تميز كردن فيلتر آن است. براي اين كار پس از جداسازي پوشش فيلتر و خارج كردن فيلتر، مي بايست از دستگاه هاي مخصوص فشار هواست جهت پاكسازي فيلتر دستگاه استفاده كرد. (توجه داشته باشيد كه شستن فيلتر با آب و شوينده ها ممكن است به  فيلتر آسيب رساند بنابراين از اين كار خودداري كنيد). محل فيلتر و نحوه جداسازي آن معمولاً در دفترچه دستگاه آموزش داده شده است.

 

منبع: تعمير پروژكتور

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱ بهمن ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۴۰:۳۸ ] [ c-plus ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب